They don't know about us - Chapter 40

Jag vet inte hur länge jag låg där, på marken i fosterställning, men när det inte längre gick att få fler tårar öppnade jag mina svullna ögon och upptäckte att det börjat mörkna. Utan att ens bry mig om telefonen som låg med en stor spricka i skärmen, stegade jag bort mot stallet. Aldrig att jag skulle klara av att gå in och förklara för mina föräldrar vad som hade hänt. Mina steg styrde mig bort till Lukes box. Luke hade alltid varit den som jag hade kunnat dela mina hemligheter med. Men så fort jag ställde mig utanför boxen och precis skulle baxa upp boxdörren fick jag en obehaglig känsla i magen. Inte en krampaktig som när man har mens utan en känsla som uppenbarade om att något inte stod rätt till. Snabbt drog jag upp dörren och klev in i Lukes box. Där låg han ner i halmen och andades med tunga andetag. Jag förstod direkt att något var fel och när jag hörde steg av hasande fötter i stallgången tvekade jag inte en sekund innan jag utbrast;
-”Go get mum and dad, something is wrong with Luke!” snabbt flyttade jag blicken från Luke och upp i Travis ansikte. Så fort han såg mitt ansiktsuttryck och slängt en snabb blick på Luke ökade han takten och sprang iväg bort mot boningshuset. Genast ångrade jag att jag hade kastat mobilen mot stallväggen. Ingen kille var värd mer än min häst. Jag stängde försiktigt Lukes boxdörr och sprang snabbt ut i novemberkvällen för att leta reda på mobilen. Så fort jag hade hittat den plockade jag upp den och såg att där fanns 28 missade samtal och minst lika många sms från Harry, men mina fingrar klickade vant in veterinärens telefon nummer som jag hade på speed dial och inom några minuter hade jag fått fram mitt ärende. Jag tvekade på om jag skulle kasta in telefonen ännu en gång i stallväggen men stoppade sedan snabbt ner den i fickan samtidigt som mina steg styrdes tillbaka mot Luke.

Inne i stallet stod nu mina föräldrar och Travis samtidigt som dem kollade forskandes mot Lukes box. När dem hörde mina hårda, irriterande och förmodligen aggressiva steg mot cementgolvet tittade dem frågande upp på mig.
-”I’ve called the vet she’s on her way”  sa jag andfått, Travis nickade innan han gick bort mot sadelkammaren för att fixa hästarnas mat. Antagligen det han kommit till stallet för att göra. Min pappa nickade även han innan han tog ett steg in i Lukes box och började känna längs med hans buk och mage.
-”Vad jag kan känna så är det en riktigt illa version av fång” sa han tyst och kollade desperat upp på min mamma, innan hon vände blicken mot mig och jag vände den till Luke. Vi visste alla vad pappa menade med ”riktigt illa”, riktigt illa var lika med döden. Jag var inte beredd på att först har förlorat killen jag älskade men nu även hästen som betydde allt för mig. Jag trillade ihop på golvet, lutad mot Lukes box och tårarna som jag trodde det inte kunde komma fler av rann nu hejdlöst ner längs med mina kinder.
-”Hjärtat… vi visste alla att denna dagen skulle komma. Han är ingen unghäst längre, han börjar faktiskt närma sig tjugo års åldern” men min mammas ord gav mig ingen tröst. Tårarna fortsatte att rinna.

Efter det att veterinären hade gett samma diagnos som pappa själv hade fasställt dröjde det inte länge innan mina föräldrar hade bestämt sig för att låta Luke få komma upp i hästarnas himmelrike; Trapalanda. Hur hade denna dag kunnat sluta i ett sådant helvete? Först Harry sedan Luke. När veterinären hade tagit sin bil och kört ut från stallplanen kom en lång suck farandes ur mig och snart stod min mamma med sina armar runt mina axlar.
-”Det är aldrig lätt att förlora en vän hjärtat. Men istället för att komma ihåg honom som hur han var precis innan han gick bort, så tänk på hur han var tiden ni hade tillsammans.” Jag nickade, trots att jag inte riktigt var säker på om hon pratade om Harry eller Luke. Det hade kunnat handla om båda.
-”Jag och Harry har gjort slut” kom det ur mig. Utan att säga något kramade mamma mig hårdare och kysste mig lätt på kinden.
-”Allt kommer ordna sig ska du se” var det sista hon sa innan hon gick in för att hjälpa pappa och Travis transportera bort Lukes kropp till vår kyrkogård för hästar som vi hade i slutet av den största hagen. Där begravde vi alla hästar som hade haft ett inflytande på oss, alla som hade fötts upp här och dött här. Alla hästar vi älskade. Totalt fanns där drygt ett trettiotal stenar alla med speciella och särskilda texter som representerade just den hästen. Snart fanns jag mig själv med att springa till min mammas ateljé. Trots att hästarna tog upp större delen av familjens vardag hade mamma sin egen tillflyktsplats. Nämligen hennes ateljé. Under hennes uppväxt i Sverige hade hon gått på konstskola och var tämligen duktig på det, hon var även den som designade hästarnas gravstenar. Men eftersom jag känt Luke sedan den dag jag föddes och även haft han som min egen häst, var det min skyldighet att skaffa honom en rättvis gravsten.

Hela natten hade jag suttit i ateljén och snickrat, smidigt, borrat, skruvat och huggit ut den perfekta gravstenen och idag var det dags för Lucky Lukes begravning. All personal som jobbade på ranchen hade mer eller mindre känt Luke sedan den dag han föddes, och eftersom han var den snälla häst som aldrig hade gjort en fluga förmän hade alla fallit pladask för honom. Nu stod vi alla i den bortersta hagen som på grund av det lite kyligare novembervädret såg tråkig och ledsam ut. Ungefär som allas humör idag. Speciellt mitt som var så långt ifrån glatt som det möjligtvis kunde bli. På något sätt hade jag lyckats asa med mig den 40 kilo tunga stenen igenom hela hagen och lagt den på den plats Lukes kropp var begravd.
-”Så fint skriver gumman. Helt klart den finaste stenen av dem alla” viskade mamma tyst i örat på mig. Jag log smått mot henne innan jag granskade Lukes begravning sten. Själva stenen var formad som ett hjärta och precis ovanför stod det med tjocka inristade bokstäver; LUCKY LUKE och undertill med kursiv still stod det; ”Loyal friend that will forever live in our hearts. We will never forget you.”  När min pappa hade hållit ett kort tal om Luke och sedan bett om en tyst minut kom tårarna forsandes. Många hade antagligen tyckt att våra begravningar för våra hästar var ”överdrivna” ”onödiga” eller rent ut sagt ”barnsliga”. Men för min familj och för personalen på gården var hästarna som levde här våra liv. Vi välkomna dem till världen och vi var med dem under större delen av deras liv. Det var väl självklart att vi skulle ha en ordentlig begravning för dem den dag dem bestämde sig för att lämna oss?

Så fort ceremonin var avslutad hade alla gått tillbaka till sina arbeten, en aningen dystrare än vad dem hade varit när dem kommit hit, ingen hästs död gav ett leende på läpparna. Medan alla andra hade gått och antingen börjat mocka, fodra, rykta eller träna de resterande hästarna, hade jag klättrat upp på höloftet. Denna plats var en oas för både lycka och sorg. Lyckan för de dagar jag och Hayley hade suttit här, och även de gånger jag och Harry hade spenderat tid här. Sorgen för de dagar jag spenderats gråtandes in kurad under filtar i halmen och gråtit efter det att Hayley hittats död och även för idag, när jag skulle sitta och gråta över en av mina bästa och trognaste vänner under min uppväxt och antagligen även över det hela som hade hänt med Harry.

Jag vaknade till av burrandet som kändes ifrån min ficka på min stalljacka och sakta skrapade jag bort halmen som hamnat på mig och drog upp telefonen. Louis Tomlinson. Namnet lös upp skärmen med starka vita bokstäver i det mörka loft jag befann mig i och jag blinkade några gånger för att vänja mina ögon vid det skarpa ljuset. Skulle jag svara? Det kunde vara Harry som försökte ringa igen men ifrån Louis telefon eftersom jag vägrade svara när Harry ringde. Trots att det övervägde mot att klicka på den röda telefonen, tryckte jag lätt på den gröna och förde den mot mitt öra. Jag sa ingenting utan väntade på att personen i andra änden skulle ta till ton.
-”Madison?” Louis röst skar i luften och bröt den totala tystnaden som tidigare infunnit sig på loftet.
-”Yes?” min röst bar inte riktigt på grund av allt mitt gråtande och antagligen lät det mest som ett grymtande än som ett ord.
-”Are you okay Mads?” När Louis sa mitt smeknamn brast allt för mig. Jag hade saknat honom och mina tårar började ännu en gång att rinna längs med mina kinder och små hulkande for ur mig. Tillslut lyckades jag hämta mig och få fram ett någorlunda ”no” till svar.
-”What happend? I saw that you’ve called me, but I lost my phone at a club the night after we talked to you and Lexie on skype and I haven’t been able to get it back until today when the club owner found it”
-“A lot have happened since we talked last, you should try and talk to Harry before you talk to me”
sa jag och klickade snabbt på den röda knappen innan jag gråtandes la mig i halmen och drog filten tätare omkring mig. Hur mycket kunde en tjej gråta?
______________________________________________________________________
Låååååångt kapitel, nästan 3 datorskrivna A4 papper!
Eftersom jag är så oerhört snäll får ni kapitel 40 idag också!
Men runt 20 kommentarer på detta för nästa kapitel! Vet att ni klarar det! 

Kommentarer

Fia

2012-12-25 - 18:32:01
OOOOOOTROLIIIIGTTTT BRA! Blev lite rörd..sorligt:(( Och Louis, han är så gullllliig. Även fast han inte gjorde nåt men ja:) Bra skriveeet

.

2012-12-25 - 18:33:05
herre, min häst dog av fång för ett år sedan om fyra dagar, så jag har gråtit lite ja ;'( men så jävla grym du är på att skriva!! detta kommer ju lungt bli en bok ;)

Svar: Åh herregud vad sorgligt! :( Oj shit tack så jättemycket! :) xx
Sandra Persson

Lojsan

2012-12-25 - 18:35:34
gaaaah va du är bra på att skriva
oh louis är ju gulligare än gulligast :*
sorgliiigt men det gör bara novellen mer spännande och serri om mamma säger jag drogar mobilen är det INGET jämfört mot detta haha
aja, gryyyyyyyyymaste novellen ever xx
Svar: Tack så jättemycket! xx
Sandra Persson

Maja

2012-12-25 - 18:41:23
Du är bättre än bäst på att skriva! Och eftersom att du uppdaterar så grymt bra, hinner man aldrig tappa bort sig (om du fattar) mellan kapitlena. Harry är min "favorit" så det gör det hela ännu bättre, haha.

xx
- Maja
Svar: Tack så mycket! jag förstår precis vad du menar, därför jag uppdaterar ofta för jag vet hur det är att läsa noveller som knappt uppdaterar! :)
Sandra Persson

Undrande

2012-12-25 - 18:42:46
föreställer Zac Efron Travis?
Svar: Just precis :)
Sandra Persson

direktoner

2012-12-25 - 18:44:27
jag älskar one direktion

Sofie

2012-12-25 - 18:46:20
Ett ord räcker: WOW

Så awesome du är! Tror inte ens min OTROLIGT petiga svenska lärare kan ha några synpunkter på detta! ;)

XOXO

just me

2012-12-25 - 18:47:35
kan du följa mig på instagram?
Svar: Visst vad heter du? :)
Sandra Persson

spännande

2012-12-25 - 19:49:03
åååh vill ha fortsättning nuuuuu <3 hoppas hon kan förlåta harry :*

Linnea

2012-12-25 - 20:01:55
Stackars mads! O guuud va jag önskar att man kände någon som lou :*

Sonja

2012-12-25 - 20:04:35
Får du hatkommentarer på bloggen och hur reagerar du
på dem isf? Får man kopiera dina texter? om inte har dukommit på någon nån gång?
btw bäst blogg
Svar: Nej, änsålänge har jag inte lyckats få några hatkommentarer! Det är strängt förbjudet att kopiera min text och jag hoppas innerligt att det inte är någon som gör det och att det isåfall rapporteras så fort som möjligt till mig.
Sandra Persson

fråga

2012-12-25 - 20:06:38
hur ser lexie ut?
Svar: Shay Mitchell ska föreställa Lexie, i de förgående kapitlen kan man se henne på själva "bilden" för det kapitlet :)
Sandra Persson

Selma

2012-12-25 - 20:08:04
pratar pappan och mamman svenska!?
Svar: Japp, mamman kommer ifrån Sverige och pappan bodde där i några år när han träffade Madisons mamma, därför talar hela familjen Sparks svenska! :)
Sandra Persson

frida

2012-12-25 - 20:09:47
har du skrivit en hel bärettelse innan i ett dokument ochkopierar in bitar av den i blogginläggen ellr hur gör du lixom? Så aaaaaaaasgrym novell
Svar: Just precis! Det blir det enklaste då man kan redigera och trixa så att det blir ett bra kapitel istället för att skriva direkt i blogg.se :)
Sandra Persson

Anonym

2012-12-25 - 20:43:16
BÄSTA!!!!!

My

2012-12-25 - 21:25:50
Så himla bäst!!!
Du skriver så sjukt bra!!!! <3

Linn

2012-12-25 - 21:27:18
Hej, hur många kapitel är novellen beräknad att bli ungefär? Kommer du fortsätta med en annan novell efter "They don't know about us"? Skulle bli jätteglad om du svarade jag på sista fråga för du skriver fan bättre än alla författare jag känner till! (:
Älskar din blogg!

Hoppas du ser kommentaren och svarar. (:
/Linn

Svar: Jag vet faktiskt inte! Kommer antagligen bli runt 80-100 kapitel, kan bli mer eftersom jag inte har funderat ut något ordentligt slut än! Och ja! Det är faktiskt tänkt att jag ska börja på en andra novell, har redan planer på hur den ska gå till, och skulle gärna vilja sätta igång med den direkt, men vi tar en sak i sänder ;)
Tack så jättemycket det värmer! :)
Sandra Persson

Linn

2012-12-25 - 21:28:01
ja*

Denise

2012-12-25 - 21:29:05
Bästa bloggen ever!
Svar: Tack! :)
Sandra Persson

Julia

2012-12-25 - 21:30:10
Både designen och texten är absolut to die for! Har du gjort designen själv?
Svar: Jag har gjort headern själv. Själva bloggmallen har en tjej vid namn Mimmi Thorneus gjort :)
Sandra Persson

ELIN

2012-12-25 - 21:31:26
Nu började man gråta :c
Du skriver så fantastiskt och det gör detta till en av de bästa novellerna jag läst/läser! :D xx

Amy

2012-12-25 - 21:33:03
mer

Julia

2012-12-25 - 21:33:09
Åh herreguuuddd! Bästa jag nånsin läst!

Glad tjej

2012-12-25 - 21:33:35
YEEEEEEES TJUGO KOMMENTARER FÅR VI NÄSTA KAPITEL NU FÖR DIN NOVELL ÄR SÅ JÄVLA GRYM SÅ JAG DÖR OM JAG INTE FÅR NÄSTA KAPITEL IDAG OCH
NU SÅ TYP HOPPAR JAG AV GLÄDJE FÖR JAG TRODDE DU TYP SKULLE TA RN BLOGGPAUS PÅ JULLOVET MEN EFTERRSSOM ATT DU ÄR GRYMMAST I VÄRLDEN SÅ BLOGGAR DU DÅ OCKSÅ!!!!!!!!!!! GRYMMASTE DU
Svar: Tack så mycket! Hahha så gulligt! Ni kommer få nästa kapitel idag 26/12 -12! :) Så håll utkik!
Sandra Persson

:D

2012-12-26 - 01:41:09
så otroligt bra!satt nyss och läste igenom hela novellen!:D
Svar: OJ! Tack så mycket! :D
Sandra Persson

Skriv en kommentar









STARS ARE ALWAYS SHINING : Handlar om 17 åriga Olive Whitgeri, som bor i Bronx, i utkanten av New York City. Efter hennes mammas död lever hon tillsammans med sin pappa och två yngre tvillingsyskon på de få pengar hennes pappa får in som journalist. Dansa är hennes största passion men för att ha råd med danslektioner och mat till hushållet tvingas hon jobba extra på Bronx Zoo, där hon en dag av en slump träffar det världskända pojkbandet One Direction.

Tema gjort av Mimmi Thorneus